מטרת המחקר, אשר פורסם באתר ScienceDirect, הייתה לבדוק האם קיימת השפעה למספר האזורים שעברו ניתוח לעיצוב הגוף לבין משקל המטופלים לאורך זמן. הנחת המקור היתה שקיימת השפעה מיטיבה על משקל הגוף ככל שהמטופלים יעברו ניתוחים באזורים רבים יותר. הנחה זו התבססה על תצפיות במטופלים שלנו לאורך השנים אולם עד כה לא פורסם אף מחקר שהראה זאת.

לפיכך, במחקר זה נכללו מאות מטופלים אשר ירדו ירידה נכרת במשקלם (מעל 22 ק"ג משיא המשקל), אשר נותחו ע"י ד"ר טלי פרידמן בין  2009 ל 2014. רק מטופלים שהיו זמינים טלפונית להשלמת המידע החיוני למחקר נכללו במחקר זה. לפיכך השתתפו במחקר 222 מטופלים שעברו ירידה נכרת במשקל והסירו עור לפחות באזור אחד בגופם. המחקר כלל נתונים ממוחשבים על הניתוחים שעברו, נתונים דמוגרפיים ומידע עדכני באשר למשקל הנוכחי, שנים לאחר הניתוח.

המטופלים חולקו לשלוש קבוצות עיקריות, אלו שנותחו רק באזור אחד (למשל ניתוח מתיחת בטן), שני אזורים (למשל מתיחת בטן היקפית) ושלושה ומעלה אזורים. נתוני המטופלים עברו השוואה באמצעות מבחנים סטטיסטיים מקובלים.

במחקר זה נמצא שמטופלים שעברו ניתוח להסרת עודף עור מאזור אחד בגופם נטו לעלות במשקלם  לאחר הניתוח, בקצב של 1-2 ק"ג לשנה. אלו שניתחו בשני אזורים שמרו על משקל יציב ואילו אלו שניתחו מעל 3 אזורים נטו לרדת במשקלם לאחר הניתוח.

מחקר זה הנו הראשון אשר מראה שככל שמטופל מנתח יותר אזורים מגופו, לאחר ירידה נכרת במשקל, הוא בעצם מגן על עצמו מפני השמנה עתידית לאורך השנים.

ממצא זה מאוד חשוב לאור העובדה שמדובר כיום על מעל ל 50% כשלון לניתוחים הבריאטרים, במיוחד לאורך השנים. מחקר קודם של ד"ר טלי פרידמן מלפני 3 שנים הראה שניתוחים לעיצוב הגוף באופן כללי הנם גורם מגן מפני השמנה עתידית לאחר ניתוח בריאטרי מוצלח, עם זאת היה ברור שאוכלוסיית המטופלים הנה הטרוגנית, ושיש בתוכה כאלו שעולים לאחר הניתוח וכאלו שיורדים. לכן חשוב היה לאפיין האם קיימים גורמים המגנים מפני עליה חוזרת במשקל וכאלו שלא.

ממצאי המחקר מלמדים על חשיבותם הרבה של הניתוחים לעיצוב הגוף בסגירת מעגל ההשמנה ובחיזוק ובקיבוע התוצאה המושגת באמצעות הניתוח הבריאטרי. משום שידוע שרוב הגורמים להשמנה הנם נפשיים, הרי אלו ממשיכים להיות הגורמים העיקריים לכישלון הניתוח הבריאטרי לאורך זמן. התרומה הניכרת של הניתוחים לעיצוב הגוף על דימוי הגוף הנה דבר ידוע ומזה שנים. עליה בביטחון העצמי של המטופלים נותנת להם כוחות נפש להמשיך עם אורח חיים בריא ולעמוד בפני גירויים יומיים ומהמורות החיים.

לסיכום, במחקר זה הוכח קשר ישיר בין שמירה על משקל גוף תקין לאורך זמן לבין מספר האזורים לעיצוב הגוף אשר טופלו באמצעות ניתוח. המלצת החוקרים הנה לנתח אזורי גוף המפריעים למטופלים ולעודד אותם לטפל בבעיות הפיזיות המעיבות על חייהם לאחר הירידה במשקל כדי לאפשר לסגור את מעגל ההשמנה.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מתיחת בטן היקפית
ניתוחים לעיצוב הגוף