נקודות אדומות (המנגיומות סניליות) הן גידולים שפירים של כלי דם. אצל תינוקות ופעוטות מדובר בתופעה רווחת, שלרוב נעלמת מעצמה, אולם אצל מבוגרים נגעי עור אלה נותרים על הפנים או באזורים אחרים בגוף, ואף עלולים לגדול. הנקודות האדומות אינן מסוכנות לבריאות אולם במקרים רבים הן מהוות מטרד אסתטי – וכדאי לדעת כי בימינו ישנן שיטות טיפול אפקטיביות מאוד המאפשרות להסירן בקלות וללא תופעות לוואי.

נקודות אדומות (המנגיומה סנילית – גם אצל צעירים)נקודות אדומות - מהן וכיצד מטפלים?

בעבר המנגיומות אחרי גיל הילדות היו מופיעות בעיקר אצל קשישים, ועל כן זכו לכינוי “המנגיומות סניליות”, אולם כיום ניתן לראות את נגעי העור בעלי הנוכחות הבלתי מבוטלת אצל כל שכבות האוכלוסייה כולל צעירים בני 20-30. כאמור אצל פעוטות הגידולים נוטים להצטמק בהדרגה: עד גיל שלוש נעלמות כ-30% מההמנגיומות, בגיל חמש מחציתן הן כבר נחלת העבר, ובגיל שבע נשארות רק כ-10-20% מההמנגיומות (ששכיחותן בגיל שנה הוא 5 עד 10 אחוזים).

אצל מבוגרים, לעומת זאת, הנזק לכלי הדם מתגבר ומצטבר, והנקודות האדומות – שנראות כמעין דובדבן קטן, ועל כן כינוי נוסף לתופעה זו הוא Cherry Angioma, או אם תרצו המנגיומת שרי – גדלות והופכות לבולטות יותר לעין.

ישנן המנגיומות סניליות זעירות, בקוטר של סיכה, וישנן גם כאלה המגיעות לממדים של ענב. עוד כדאי לקחת בחשבון כי בנוסף לנגע שנמצא מעל לפני העור ישנם גם כלי דם פגועים מתחת לעור שאותם לא ניתן לראות.

מדוע כדאי לטפל בהמנגיומות סניליות מוקדם ככל האפשר?

המנגיומות סניליות הינן גידולים שפירים ועל כן לא מסכנות את הבריאות. יחד עם זאת חשוב לקחת בחשבון שהפגיעה בכלי הדם גורמת לכך שכמות החמצן המגיעה לרקמות באזור אינה אופטימלית ובנוסף מתקשים התאים שסביב ההמנגיומה להיפטר ביעילות מפחמן דו-חמצני. כתוצאה מכך מצטבר נזק נוסף לתאים ולרקמות, וכשמוסיפים על כך נטייה טבעית לגרד בנגעי בעור, השורה התחתונה היא שהנקודות האדומות גדלות בהתמדה ופוגמות יותר ויותר באסתטיקה של האזור ואיתה גם בדימוי העצמי של האדם.

ככל שמקדימים לטפל בהמנגיומה סנילית, כך קל יותר לעשות זאת ותוצאות הטיפול טובות יותר. בפרט מומלץ לעשות זאת כשמדובר על נגעים באזורים בולטים כמו הפנים, הצוואר והגפיים.

טיפול בנקודות האדומות באמצעות לייזר

בעבר היה נהוג לטפל בהמנגיונות סניליות באמצעות סטרואידים וגם האינטרפרון שימש להסרת נגעי עור אלה, אולם סטרואידים התגלו כיעילים רק בחלק מהמקרים ואילו לאינטרפרון תופעות לוואי לא פשוטות. שיטות אחרות לסילוק המנגיומות סניליות הן צריבה חשמלית (הזרם החשמלי והחום למעשה “שורף” את הנגע) וחנקן נוזלי (שהורס את ההמנגיומה באמצעות קור) – אולם השיטה היעילה ביותר, הבטוחה ביותר והפשוטה ביותר היא טיפול לייזר.

הסרת נגעי עור בלייזר מבוססת על טכנולוגיה מתקדמת ומדויקת להפליא. האנרגיה האצורה בקרני הלייזר גורמת לאידוי המים בתאים שמרכיבים את הנגע, ובכך מובילה להריסתם, וזאת מבלי לפגוע בתאים סמוכים או ברקמות נרחבות. השיפור האסתטי בעקבות טיפול בהמנגיומה סנילית בלייזר משמעותי וניכר לעין. עוד יתרון מובהק של שיטה זו הוא ההחלמה המהירה בעקבותיו. טיפול בלייזר מתבצע תחת הרדמה מקומית בלבד, נמשך כ-20-30 דקות. הוא אינו כרוך בכאב ולאחריו תופעות הלוואי היחידות הן אדמומיות קלה, שטפי דם נקודתיים ונפיחות באזור שבו הייתה ההמנגיומה. תופעות אלה נעלמות מעצמן במרבית המקרים תוך מספר שעות עד ימים בודדים, ולמעשה ניתן לחזור לשגרה מלאה מיד לאחר הטיפול.

תוצאות הסרת נגעים בלייזר באות לידי ביטוי תוך זמן קצר מאוד. ישנם מקרים שבהם חלק ניכר מההמנגיומה נמצא מתחת לעור, ועל כן יהיה צורך בטיפול נוסף בלייזר, גם הוא קל, ללא כאב וללא הפרעה לשגרה.

הקשר בין התזונה לבין ההמנגיומות הסניליות טיפול בהמנגיומות סניליות (נקודות אדומות על העור)

כדי לשמר את הישגי הטיפול בלייזר ועל-מנת למנוע היווצרות המנגיומות סניליות חדשות, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה. בפרט חשוב להקפיד על תפריט שישמור על רמת הומוציסטאין נמוכה יחסית. ההומוציסטאין הינה חומצת אמינו שפוגעת בתאי האנדותל, שהם תאים אשר מגנים על כלי הדם. בהיעדר הגנה אפקטיבית, גודל הסיכון להיווצרות נגעי עור שמקורם בפגיעה בכלי דם (וכן הסיכון לפגיעה של ממש בבריאות, כולל התקפי לב, סוכרת, אירועים מוחיים, מחלות אוטו-אימוניות קשות כמו קרוהן, ועוד). כדי לשמור על רמה תקינה של הומוציסטאין מומלץ להימנע ככל האפשר ממאכלים שמבוססים על החי (עוף, בשר, ביצים, דגם ומוצרי חלב) שכן כל אלה עשירים במטיונין שממנו מיוצרת ההומוציסטאין.

21 תגובות

  1. שלום שמי אנה אני בת 38 אשמח ליעוץ בעניין נקןדה אדומה שיש לי על האף ולהוריד מהאף

  2. בוודאי תשאירי לנו פרטים בטופס הלידים באתר ונדאג שיחזרו אלייך

  3. היי בוודאי מוזמנת להשאיר פרטים בטופס לידים ונחזור אלייך בהקדם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *