גניקומסטיה מוגדרת כמצב שבו מתפתחת אצל גבר רקמת שד חריגה, שבחלק מהמקרים אף נראית כמו חזה נשי. מדובר בתופעה שכיחה יותר מכפי שנהוג לחשוב, ואשר גורמת למבוכה של ממש ופגיעה בלתי מבוטלת באיכות החיים של האדם. ניתן לטפל בגניקומסטיה בהצלחה, כשהבסיס לכך הוא אבחון מדויק של דרגת הבעיה.

אבחון התופעה

על-מנת לחולל את השינוי המבוקש במראה החזה של גבר בעל גניקומסטיה (Gynecomastia, לעתים ניתן להיתקל גם במונח "גינקומסטיה"), ולהבטיח שינוי מקסימלי לטובה, חשוב לבחור באופן מושכל מתוך כל הכלים שמציעה הרפואה האסתטית בימינו. בהתאם, הבסיס לניתוח גניקומסטיה מוצלח הוא אבחון מדויק, שנשען על התבוננות ומישוש.

באמצעות כל הבדיקות נקבע סוג הגניקומסטיה של כל מטופל מתוך שלוש הדרגות האפשריות:

גניקומסטיה כפתורית

הדרגה הקלה ביותר של התופעה נקראת גניקומסטיה כפתורית. במצב זה ישנן מעט רקמות שומן ושד יחסית מתחת לפטמות ולעטרות.

גניקומסטיה קלאסית

הדרגה השנייה של הגניקומסטיה נקראת "קלאסית" והיא גם השכיחה ביותר. במצב זה ישנן רקמות שומן רבות יחסית ואין רקמות עור עודפות.

גניקומסטיה דרגה 3

בדרגה החמורה ביותר של הגניקומסטיה ישנם גם עודפי עור וגם רקמת שד משמעותית. כתוצאה מכך המראה של החזה הוא כשל שדיים שצנחו.

הגורמים להיווצרות גניקומסטיה

גניקומסטיה עשויה להופיע הן בגיל הינקות ובגיל ההתבגרות, והן בשלבים מאוחרים יותר בחיים, כשככל שעולים בגיל כך גדלה גם השכיחות של התופעה. אחת הסיבות השכיחות לגניקומסטיה (בין 10 ל-25% מהמקרים) היא תרופות – בין התרופות שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא היווצרות חזה נשי אצל גברים: אומפרזול (שמשמשת לטיפול בצרבות), פינסטריד, צימטידין, סטרואידים אנבוליים ותרופות אנטי פסיכוטיות שונות. אצל גברים בני 50 הסיבה השכיחה ביותר היא ירידה בכמות הטסטוסטרון החופשי והעלייה בהיקף הפעילות של אנזים בשם ארומטאז (שמושפע גם מעודף משקל, צריכת אלכוהול ועישון). במקרים אלה ההגדרה של התופעה היא "גינקומסטיה אידיופאטית".

בגיל ההתבגרות אחת הסיבות הנפוצות היא עודף פעילות אסטרוגנית בגיל ההתבגרות – מצב שבו רמת האסטרדיול הופכת לכזו שמתאימה למבוגרים עוד קודם לעלייה ברמת האסטרוגן. במרבית המקרים הבעייה נעלמת מעצמה תוך 6-24 חודשים, אולם ב-5% מהמקרים היא נותרת קבועה (וניתן לטפל בה). גורמים אפשריים אחרים לגניקומסטיה (בכל גיל) עשויים להיות אי ספיקת כליות, גידולים באדרנל או באשכים, פעילות יתר של בלוטת התריס ושחמת הכבד.

ניתוח הקטנת חזה לגברים

חזה שנראה כמו שדיים נשיים הוא תופעה שעלולה לגרום למבוכה של ממש בקרב גברים, להימנעות מבילויים שמחייבים את חשיפת האזור (בריכה, ים) ואפילו לוויתור על יחסים אינטימיים. פתרון הבעיה ושיפור איכות החיים אפשריים באמצעות ניתוח שנמשך בין שעה לשעתיים. ההליך הכירורגי מותאם ספציפית לסוג הגניקומסטיה. הפעולות האפשריות הן שאיבת שומן, כריתת רקמות שד והסרת רקמות עור עודפות. במידת הצורך ניתן גם לשלב בין שתי פעולות – כשבכל מקרה התכנון של הניתוח הוא כאמור על בסיס אבחון מקיף ומדויק ועל סמך הניסיון העשיר של ד"ר פרידמן.

השאיבה של עודפי השומן בחזה מבוצעת באמצעות צינורית דקיקה שמוחדרת אל רקמות השד דרך פתח בגודל מספר מילימטרים (או שני פתחים בחלק מהמקרים). הסרת עור עודף תתבצע בדרך כלל במקרים של גניקומסטיה דרגה 3, ואילו כריתת רקמות שד מתבצעת דרך חתך בעטרה, וליתר דיוק בחלקה התחתון (החתך יהיה בגבול שבין חלקה הכהה של העטרה לבין העור היחסית בהיר מסביב). חשוב להימנע מכריתת יתר שעלולה לגרום למראה שקוע ולא מחמיא.

ההתאוששות בעקבות תיקון גניקומסטיה כוללת אשפוז קצר (בחלק מהמקרים מספר שעות ובאחרים כיממה). חזרה לשגרת העבודה אפשרית תוך מספר ימים ולכל היותר שבוע. בפרק זמן זה על המנותח לחבוש חגורה אלסטית מיוחדת. בחודש הראשון לאחר הניתוח מומלץ לא לשכב על הבטן ולא להפעיל לחץ על החזה. התוצאות מגיעות לביטוי מלא תוך עד חצי שנה, והשינוי משמעותי מאוד לטובה.

אולי יעניין אותך גם:

ניתוח הקטנת חזה

גניקומסטיה- ניתוח הקטנת חזה לגבר