טיפולי פנים

לקראת מתיחת פנים עולה באופן טבעי שאלת ההחלמה: אחרי כל ניתוח פלסטי, ובעצם כל ניתוח מכל סוג שהוא, נדרש פרק זמן מסוים של מנוחה על-מנת לאפשר לגוף להתאושש מהפעולות השונות שבוצעו על-מנת להצעיר את הפנים, וכל מי ששוקל או שוקלת לעבור את ההליך האפקטיבי להפליא רוצה לדעת בדיוק מה צפוי אחרי הניתוח.

הרצון מובן, רוב בני האדם לא אוהבים אי ודאות ובנוסף יש צורך לתכנן את התקופה שאחרי הניתוח – כמה ימי חופשה לבקש, מתי ניתן יהיה לבצע את כל עבודות הבית, האם רצוי להיערך למנוחה מוחלטת, האם תהיינה מגבלות על מקלחות או על שטיפת הפנים, אולי מוטב לבחור באופציה של מתיחת פנים ללא ניתוח וכו'. יחד עם זאת חשוב להבין כי תהליך ההחלמה אחרי ניתוח מתיחת פנים הינו אינדיבידואלי.

מדוע ישנם הבדלים בין המטופלים השונים אחרי מתיחת פנים?

בגוף האדם מתרחשים כל הזמן תהליכים רבים, שאנחנו כלל לא מודעים אליהם, ובפרט פועלים מנגנונים שונים להגנה על הגוף ולריפוי. דוגמאות ליכולות הריפוי העצמיות הן איחוי עצמות שבורות ואיחוי קרעים בעור. היכולות של הגוף מושפעות מגורמים רבים, כשבין אלה המשפיעים על ההתאוששות וההחלמה בעקבות ניתוחים ניתן לציין את איכות זרימת הדם ואת היכולת לשקם רקמות. גם לבריאות הכללית ישנה השפעה בלתי מבוטלת על תהליך ההחלמה, שכן ככל שהמנותח או המנותחת בריאים יותר, הגוף יכול להקדיש משאבים רבים יותר לאזור המנותח ולמקומות שבהם יש צורך בריפוי.

באופן טבעי גם היקף הניתוח משפיע על משך ההחלמה ומאפייניה: ישנם שני סוגי הליכים וניתן לבחור בין מתיחת פנים מלאה לבין מיני מתיחת פנים אשר מתמקדת בעיקר בחלק התחתון שלהם. בנוסף, לכל גבר ולכל אישה מבנה פנים ייחודי, תהליך התבגרות שונה ושאיפות אחרות במסגרת ההליך הכירורגי, ועל כן היקף הפעולות שמתבצעות אינו זהה – ישנם ניתוחים שבהם מורמות רקמות עור רבות יותר ובאחרים נדרשת הרמה של כמות קטנה יותר של רקמות, לעתים תתבצע שאיבת שומן ובמקרים אחרים אין בכך צורך, בחלק מהניתוחים תשולב השתלה של תאי שומן כדי להחזיר נפחים שאבדו ולפעמים אין בכך צורך וגם הידוק מעטפת השרירים בפנים משתנה במידה מסוימת בין אדם לאדם. מאחר שהיקף השינויים אינו אחיד, אך טבעי הוא שגם החלמה מניתוח מתיחת פנים אינה אחידה אלא אינדיבידואלית.

השפעת הפן הנפשי על החלמה מניתוח מתיחת פנים

גורם נוסף שכדאי לקחת בחשבון לקראת ניתוח פייס ליפט (שם מקובל נוסף למתיחת פנים) הוא הפן הרגשי. אמנם פייס ליפט הינו ניתוח אלקטיבי, ולמנותחים ישנה בחירה מלאה אם לעבור אותו או לא, ועל כן ישנו סיכון נמוך למדי להיווצרות תחושות שליליות אחרי שמתעוררים מההרדמה או מעט מאוחר יותר, אולם גם כך חשוב לתת את הדעת גם על האספקט המנטלי של ההתאוששות. כדאי לזכור שאת הקשר בין נפש לגוף לא קל להוכיח ועוד יותר קשה למדוד את עוצמתו, אולם הניסיון המצטבר בתחום הניתוחים הפלסטיים מלמד שמטופלים שמגיעים אל ניתוח המתיחה כשהם יודעים בדיוק מה מצפה להם (מנתח פלסטי בעל יושרה מפרט הכל, כולל סיבוכים אפשריים), נערכים בהתאם ומצטיידים גם באופטימיות ובאורך רוח, מצליחים להתמודד טוב יותר עם תופעות הלוואי ועם המנוחה עד להחלמה המלאה.

מה מאפיין את ההחלמה בעקבות מתיחת הפנים?

במרבית המקרים יישארו המנותחים לאשפוז בן לילה, להשגחה ולהתאוששות מלאה אחרי הניתוח, בין אם מדובר על מיני פייס ליפט ובין אם על מתיחה מלאה. בשבוע הראשון אחרי הניתוח תופעות הלוואי העיקריות הן אי נוחות, רמה מסוימת של כאבים, שטפי דם תת עוריים (שטחיים, שבאים לידי ביטוי בסימנים כחולים) ונפיחות (באזורים שונים של הפנים, ובעיקר בצוואר וסביב העיניים). כמו כן תיתכן תחושת מתח פנימית באזור הפנים. בדרך כלל תוך 3-5 ימים תוכלו לבצע את רוב הפעילויות היומיומיות השגרתיות. מומלץ להיערך לחופשה של שבועיים מהעבודה, גם אם בחלק מהמקרים ניתן לחזור לעבוד לאחר פרק זמן מעט קצר יותר (אחרי מיני ניתוח מתיחת פנים סביר להניח שתוך 7-10 ימים אפשר יהיה לעבוד ללא מגבלות). שינויים בתחושה של עור הפנים ועקצוצים, וכן נפיחות מסוימת, עשויים להישאר למשך מספר שבועות נוספים ועד ל-3 חודשים. פעילות גופנית מאומצת ניתן לבצע כחודש לאחר הניתוח. גם עם פעולות כמו צביעת שיער, החלקה, סלסול וכו' מומלץ להמתין כ-5-6 שבועות. בכל מקרה לקראת הניתוח תקבלו הנחיות מדויקות לגבי מה אפשרי ומה לא, ובמהלך ההחלמה תוכלו להיות בקשר עם המרפאה ולהתייעץ בכל מקרה של התלבטות.

אולי יעניין אותך גם