מתיחת פנים וצוואר היא ניתוח שמייצר שינוי משמעותי מאוד לטובה במראה וגם בתחושות, ולכן בדימוי העצמי ובאיכות החיים באופן כללי. לקראת ניתוח שכזה עולה באופן טבעי גם שאלת ההחלמה בעקבותיו. בעמוד זה תמצאו מידע אודות תופעות הלוואי של ההליך הכירורגי, הדגשים החשובים בימים הראשונים, ההנחיות להמשך, סיבוכים אפשריים כולל אלה הנדירים – ולמעשה כל מה שצריך לדעת כדי לקבל החלטות מושכלות וכדי שלא תהיינה הפתעות אחרי הניתוח.

אשפוז

מתיחת פנים וצוואר מתבצעת תחת הרדמה מלאה. לאחר השלמת כל הפעולות שמעניקות לפנים מראה צעיר יותר, חיוני יותר ומחמיא יותר, נדרש במרבית המקרים אשפוז ללילה אחד. בשלב זה עדיין ישנם בפנים נקזים כדי להפחית את הנפיחות וכמו כן האזור המנותח חבוש כדי להפעיל עליו לחץ נחוץ. בדרך כלל לקראת השחרור הביתה מוסרות התחבושות ו/או מוחלפות בחבישה קלה והנקזים מוצאים.

כאב הוא תופעת לוואי נפוצה ומובנת, אבל למרות זאת ההמלצה היא לקום מהמיטה ולהתהלך מעט – הדבר תורם רבות להחלמה.

תמונות פני ואחרי מתיחת פנים וצוואר - ד"ר טלי פרידמן

תופעות הלוואי העיקריות אחרי ניתוח מתיחת פנים

הימים הראשונים אחרי מתיחת פנים וצוואר עשויים להיות מאתגרים במידה מסוימת – אם כי עם היערכות נכונה אפשר לעבור את התקופה הזו בלי סבל מיותר. כאבים ניתן לפוגג עם משככי כאבים, וגם הנפיחות ושטפי הדם נעלמים בהדרגה במהלך השבוע הראשון של ההחלמה.

בפרק זמן זה חשוב לשמור על הראש מורם ועוד המלצה היא לשכב על הגב בזמן השינה, כשהראש על שתי כריות ועוד כרית תומכת בצוואר – כדי לשפר את ההחלמה מהניתוח ולהקטין למינימום את הבצקות. לאחר החזרה הביתה ניתן להתקלח כרגיל, כולל ניקוי הפנים עם מים וסבון.

פריטים שכדאי להצטייד בהם לקראת ההחלמה מניתוח מתיחת פנים וצוואר

על-מנת להקל על תופעות הלוואי כדאי להצטייד מבעוד מועד במשככי כאבים. פריט נוסף בערכת ההחלמה מניתוח פנים וצוואר הוא משחה אנטיביוטית (על בסיס מרשם מהכירורגית הפלסטית), קיסמי אוזניים וצמר גפן כדי שאפשר יהיה לטפל בתפרים ולמנוע מהם להזדהם.

שמפו תינוקות עדין מאפשר לחפוף את השיער בלי חשש, קשיות מקלות מאוד על השתייה ובחלק מהמקרים מומלץ גם שימוש בטיפות עיניים כדי למנוע יובש בעין כתוצאה מהרמת המצח.

הנחיות לתקופת ההחלמה

את השבוע הראשון יש להקדיש למנוחה, אבל כאמור לא לשכב כל הזמן במיטה אלא גם להסתובב בבית. לאחר כ-7-10 ימים ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה, כולל עבודה, אם כי עדיין יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת (לרבות הרמת משקלים כבדים). לאחר כחודש ניתן לשוב גם לאימונים ספורטיביים, שכמובן מומלצים בכל גיל. 

סיבוכים אפשריים

הסיבוכים האפשריים – והנדירים – אחרי ניתוח מתיחת פנים וצוואר הם דימום רב מדי, חום גבוה, אובדן תחושה באזורים מסוימים בפנים או להפך, רגישות יתר, זיהום, פגיעה עצבית (שמשפיעה על הבעות הפנים) והמטומה (הצטברות של דם מתחת לעור הפנים וכתוצאה מכך לחץ ונפיחות).

תמונות לפני ואחרי ניתוח מתיחת פנים וצוואר - ד"ר טלי פרידמן

ביקורות שנקבעות מראש – ומענה מידי לכל פנייה

בכל מקרה שבו מתרחשת תופעה חריגה יש לפנות באופן מידי למרפאה. הצוות, ובפרט המנתחת הפלסטית שביצעה את הניתוח, מקפידים על זמינות מלאה ומענה מהיר לכל שאלה, חשש וצורך. בנוסף ישנן ביקורות שנקבעות מראש, ובהן נבחנת התקדמות ההחלמה ומוסרים התפרים. כאמור לאחר כשבוע הניתוח כבר מאחורי המנותחים וגם ההחלמה למעשה כמעט והושלמה – ואפשר להתחיל ליהנות מהתוצאות (שבאות לידי ביטוי מלא לאחר כ-3 חודשים).

אולי יעניין אותך גם