החזה הנשי תמיד היווה את הסממן המייחד והמייצג את הגוף הנשי, כפי שמשתנה מהילדות, לנערות, בתקופת האמהות וההתבגרות הנשית. העיסוק בחזה הנשי הנו ציר מרכזי באמנות על גווניה השונים, במדיה ובאינטימיות הזוגית. לכן נשים רבות פונות לייעוץ במידה ומראה החזה אינו תואם את הרגשתן הפנימית ושוקלות לשנותו בהתאם לאיך שהיו רוצות להרגיש עם עצמן בתקופות חיים שונות. 

מאידך, משקל החזה וצורתו משפיעים מאוד על יציבת הגוף, הנוחות היום יומית עימו, משפיעים על הביגוד ואף על יכולת לפעילות הגופנית ועל המצב הבריאותי הכללי של האשה. 

לכן, ניתוחי חזה באופן כללי הנם נושא רחב מאוד, וכוללים סוגי ניתוחים שונים, מגוון של אינדיקציות, מטרות, תוצאות והחלמות.

במאמר הבא נעסוק בסוג ניתוח הקטנת חזה, בסיבות שמביאות נשים לעבור אותו ובעיקר בתהליך וזמן ההחלמה מהניתוח.

 חזה גדול יתר על המידה עלול להביא לקשיים ולכאבים , הן בפן הפיזי והן בפן הפסיכולוגי-חברתי. המחשבה הראשונה והשטחית לגבי חזה גדול יכולה להיות שזה לגמרי בלתי מזיק, אך כל אישה שמתמודדת עם הקושי הפיזי שחזה גדול מאוד מביא איתו, תדע לבטח לספר לכם שזה מקשה על שגרת היום-יום הרבה יותר ממה שניתן לדמיין. ולכן, נשים רבות כל כך פונות לניתוח הקטנת חזה.

מה הן הסיבות שבגינן מטופלות מבצעות ניתוח להקטנת החזה?

חזה גדול יתר על המידה עלול כאמור להכביד על הגב, לגרום לשינוי קבוע בשלד ולכן ביציבה, ולגרום לכאבי גב וכתפיים. הלחץ של כותפות החזיה משאיר לעיתים שקעים קבועים בכתפיים תחת החזה והדגשה של קפלי עור בצידי החזה ובגב.

הלחות הקבועה שתחת השד הצנוח הנה קרקע לגידול חידקים ופטריות, עד כדי מצב של דלקות מדי קיץ בקפלי העור, שפשפות חוזרות שם ואף פגמנטציה קבועה בעור שם. שד הגדל במהירות עלול לצנוח בגיל צעיר מאוד ולפגום בדימוי הגוף של הנערה הצעירה, עוד טרם למדה להכיר את הגוף הנשי שלה. לכן, מלבד הקשיים הגופניים, שד גדול, צנוח או שניהם יחד, גורמים לרגשות שליליים של הנערות הצעירות ולפגיעה בדימוי הגוף שלהן ובתפקודן החברתי.

בגיל המבוגר, שד גדול וכבד, ללא קשר לצורתו הכללית, מחמיר כאבי גב ושינויים בשלד האופיינים לגיל המבוגר במקביל להחמרת הבעייה של אוסתאופורוזיס ושינויים ניווניים בשדלד הנובעים מהגיל או ממחלות שונות.

לכן, ניתוח הקטנה והרמה של החזה הנו ניתוח חשוב ומרכזי מאוד בתרומה של הכירורגיה הפלסטית לשפור הבריאות הגופנית והנפשית, איכות החיים והאסתטיקה של נשים.

לסיכום מגוון האינדיקציות לניתוח הקטנה והרמה של החזה הנשי:

• כאבים כרוניים באזור הגב, הכתפיים והצוואר.

• פריחה או התפתחות פטרת מתחת לאזור הקפל של החזה.

• קושי בפעילות גופנית וספורטיבית. עליה במשקל.

• דימוי גוף ירוד וקשיים חברתיים שונים.

• צניחת שדיים וחוסר פרופורציות בחלק הגוף העליו המקשים בלבוש.

• קושי ביציבה כתוצאה מפגיעה בעמוד השדרה ומהמשקל הרב.

• החמרת עקמת גבית- בכל גיל.

מתי כדאי לעבור ניתוח להקטנת חזה?

ניתן לגשת ליעוץ לניתוח להקטנת חזה בכל גיל, אך ההמלצה הגורפת היא להמתין עד לסיום המלא של התפתחות השדיים, בדרך כלל כשנתיים מגיל קבל הווסת, בתנאי שמשקל הגוף יציב. כמובן שחשובה הבשלות הנפשית של הנערה, כך שבגילאים הצעירים, מלבד הצורך בתמיכה של ההורים, לעיתים אבקש הערכת אנשי מקצוע נוספים כמו פסיכולוגית מטפלת. למעשה זה הניתוח המבוצע בשכיחות גבוהה לאורך כל הגילאים, החל מנערות צעירות, אמהות לאחר לידות כחלק מניתוחי מאמי מייקאובר ואצל נשים מבוגרות. כמובן שיודגש בפני המטופלת הצעירה שבאופן כללי הניתוח עלול להשפיע על יכולת הנקה פוטנציאלית. למרות שלעיתים קרובות שד גדול וצנוח מקשה על יכולת הנקה עתידית. באשר לשמירה על התוצאה האסתטית, ברור ששינויים קיצוניים במשקל הגוף , באחוז השומן ובמצב ההורמונלי, כמו בעת הריונות, ישפיעו על גודל וצורת החזה, בין אם החזה עבר ניתוח או בין אם לא.

תקופת ההחלמה לאחר ניתוח הקטנת חזה

ניתוח להקטנת חזה נעשה תחת הרדמה כללית ואורך כשעתיים. דרגת הכאב הנילווית אליו הנה נמוכה ולכן מקובל להשתחרר הביתה באותו היות. הניידות אינה נפגעת בניתוח זה, לכן המטופלות מונחות לצעוד בבית בחופשיות בתקופת ההחלמה מהניתוח.

 משום שדרגת הכאב הנה קלה, מומלץ ליטול נוגדי כאב קלים בלבד.

ההרגה לאחר ניתוח זה הנה יותר של אי נוחות באזור הניתוח, תחושה של גודש בשד, ולעיתים לחץ באזור החתך התחתון, עליו לוחצת החזיה הרפואית. לרוב יש ירידה בתחושה בשד ובפטמה עקב ניתוח, כמו אחרי כל ניתוח, וזו לרוב חוזרת, תוך מספר שבועות או חודשים. לעיתים נדירות התחושה בפטמה לא שבה אך מנסיוני זה מעולם לא היה פרמטר שמנע ממטופלת הסובלת באמת ממשקל החזה להמנע מלבצעו.

כל שכן, יש להבין שבשד גדול וצנוח העצבים התחושתיים נמתחים לאורך השנים ופעמים רבות אין כלל תחושה בפטמה טרם הניתוח עצמו. כבר נתקלתי בצטופלות שדיווחו על חזרה של תחושה נורמלית בפטמה שלא היתה קודם לו. תהליך ההחלמה הנו מאוד אישי ומשתנה בין מטופלת למטופלת.

משום שמדובר בהליך רפואי, קיימים סכונים לסבוכים רפואיים אך הנם בשכיחות נמוכה ביותר. גורמי סכון להחלמה איטית ואף לעליה בשעור הסבוכים יהיו גיל מבוגר, משקל גוף גבוה, עשון, דלקות כרוניות תחת השדיים, משקל שד גדול במיוחד, מחלות רקע הפוגעות באספקת הדם, צניחה חריגה של השדיים,  תרופות המפריעות לתהליכי החלמה של הגוף, ומצב תזונתי לא תקין.

סבוכים משמעותיים מאוד נדירים בניתוח זה, תקופת ההחלמה נחשבת קצרה יחסית לניתוחים אחרים בתחום האסתטיקה ושביעות הרצון הנה מהגבוהות ביותר, ללא קשר לגיל, גם בתנאי ריפוי איטיים ולא אופטימליים. 

הגבלות לאחרי

לאחר הניתוח בתקופת ההחלמה, מומלץ לפעול על פי ההנחיות הבאות:

• להימנע ממאמץ פיזי, פעילות גופנית או תנועות חדות בימים הראשונים.

• בחודש הראשון מהניתוח מומלץ ללבוש חזייה רפואית תומכת, ולישון עימה בלילה. בהמשך מומלץ ללבוש חזיה או גוזיה תומכת באופן קבוע.

• במידה והמטופלת מעוניינת אני מאשרת לחזור לנהיגות קצרות ולעבודה משרדית בין שבוע לשבועיים לאחר הניתוח, בתלות בקצב ההחלמה ורצון המטופלת. לרוב המטופלות חוזרות לעבודה מול מחשב בבית תוך מספר ימים מהניתוח.

• מומלץ להמנע מפעילות גופנית היוצרת מתח על החתכים הניתוחיים, כמו קפיצות ומשיכות בחודשיים שלאחר הניתוח. פעילות גופנית בישיבה או עמידה אפשרית כחודש לאחר הניתוח.

• מומלץ להימנע מעישון לתקופה של כחודש לאחר הניתוח.

החזרה לשגרה

כאמור כבר לאחר כשבועיים לאחר הניתוח תוכלי לחזור לשגרה בהדרגה. אי הנוחות צפויה לפחות בהדרגה. כך גם החזרה לספורט צריכה להיות מדורגת. מומלץ להיות פעילה אך להקשיב לגוף. מומלץ לטפל בצלקות הניתוחיות עפי פרוטוקול הטיפול שיוסבר במרפאה, שכן תכונת ההצטלקות הנה מאוד אישית. באופן כללי, הצלקות בחזה הנן לרוב היפות יותר בגוף.

במרכז הבינלאומי לעיצוב הגוף והפנים תוכלו לקבל את כל התשובות לכל השאלות, להגיע לפגישת ייעוץ ולקבל את היחס וכמובן הטיפול – המקצועי והאיכותי ביותר. המרכז הוקם על ידי דר' טלי פרידמן, שהינה כירורגית פלסטית בכירה אשר ניהלה בין היתר את המרפאה לעיצוב הגוף במרכז הרפואי אסף הרופא.