הבטן מושכת אליה תשומת לב רבה, בעיקר בגלל המיקום שלה במרכז הגוף. הבטן היא גם אחד האזורים הרגישים ביותר לשינויים – הריונות, לידות, עליות וירידות במשקל וגם תהליכי התבגרות בלתי נמנעים. ישנם מצבים שבהם הדרך הטובה ביותר להגיע למראה הרצוי היא ניתוח. בעמוד זה תוכלו לקרוא על הסוגים השונים של ניתוחים למתיחת בטן, על הקריטריונים לפיהם נקבעת מידת ההתאמה להליך הכירורגי, על השלבים השונים של התהליך והדגשים החשובים בכל אחד מהם ועל התוצאות שניתן להגיע אליהן בזכות ההשתכללות של הרפואה האסתטית.

מתי כדאי לעבור מתיחת בטן?

ראשית חשוב להדגיש שמתיחת בטן היא ניתוח שמתאים לאנשים בעלי משקל גוף תקין, או מעט מעל לטווח הנורמה. עודף משקל ניכר לא מאפשר לבצע את ההליך הכירורגי, ובמקרים אלה ההמלצה היא קודם לרזות – באמצעות דיאטה או דרך ניתוח בריאטרי – ורק לאחר מכן לעבור את ניתוח המתיחה.

באופן עקרוני כדאי לעבור מתיחת בטן כשישנם עודפי עור באזור, כשישנם מצבורי שומן במקומות שונים במרכז הגוף, כששרירי הבטן רפויים וכשהמראה הכללי רופס ולא מחמיא. כמובן שרק לאחר מבט מקצועי של כירורגית פלסטית מנוסה ניתן לדעת בוודאות מהי מידת השיפור האפשרית בזכות ניתוח. בהתאם ההמלצה היא לא לתת למראה העכשווי של הבטן להמשיך לפגוע בדימוי העצמי, אלא להגיע למפגש ייעוץ, להבין מהן האפשרויות הניתוחיות ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר על בסיס מידע מקיף ואמין.

מהם הקריטריונים לקביעת מידת ההתאמה לניתוח מתיחת הבטן?

קריטריון אחד הוא כאמור משקל שלא חורג במידה ניכרת מטווח הנורמה. גם עלייה או ירידה של יותר מ-5-7 ק”ג בטווח של מספר חודשים מחייבת חשיבה מעמיקה לגבי מועד הניתוח, ובפרט המתנה עד להתייצבות המשקל. גם לנשים שטרם השלימו את הקמת המשפחה מומלץ בדרך כלל להמתין עד לסיום פרק ההריונות והלידות. הסיבה לכך היא שהריון ולידה עלולים לשנות את צורת הבטן באופן משמעותי ולחבל בתוצאות ההליך הכירורגי.

תנאי נוסף הוא בריאות כללית תקינה. במיוחד נבחנים פרמטרים שלפיהם ניתן להעריך את היכולת של הגוף לעמוד בהליך הכירורגי ולהחלים ממנו בלי בעיות או תופעות לוואי קשות. איכות העור באזור מהווה אף היא קריטריון לבחינת מידת הכדאיות לעבור ניתוח מתיחת בטן.

עוד חשוב לדעת שעם כל הכבוד לפרמטרים הפיזיים, הקריטריון הקריטי ביותר מגיע מתחום הנפש.

למה בשלות נפשית היא תנאי קריטי לניתוח פלסטי?

כל ניתוח פלסטי, ובפרט מתיחת בטן, נובע מצורך נפשי. אמנם רוב תשומת הלב מופנית באופן טבעי למראה החיצוני, ולסוגיות פיזיות כמו מצב העור, שכבות שומן ושרירים בדופן הבטן – אבל בסופו של דבר מטרת ההליך הכירורגי היא לשפר את הדימוי העצמי ולסייע לאדם לחיות את החיים שהוא באמת רוצה.

בהתאם נדרשת התייחסות מעמיקה גם לפן הרגשי. ציפיות לא ריאליות – ובהקשר זה חשוב להבין שניתוח פלסטי אמנם מסוגל לחולל שינויים משמעותיים במראה הבטן אבל באופן טבעי יש לו גם מגבלות – עלולות להוביל למצב שבו הניתוח מצליח מבחינה רפואית, אבל המטופל או המטופלת חווים מפח נפש של ממש (עקב הפער בין החלום הלא מציאותי למציאות, גם אם היא השתנתה לטובה). מנתחת מנוסה תקדיש זמן גם להבטחת ציפיות ריאליות, וכן תספק מענה מלא לכל צורך רגשי של המטופלים, לפני הניתוח וגם לאחריו.

הסוגים השונים של מתיחות בטן

על-מנת להפיק מקסימום תועלת מניתוח למתיחת בטן חשוב להתאים את ההליך המתבצע באופן ספציפי למטופל או למטופלת. באופן כללי נהוג לחלק את הניתוחים לשני סוגים: מתיחת בטן היקפית ומתיחה חלקית עם הצרת היקפים. המטרה היא כמובן אותה מטרה, הגעה לאסתטיות האופטימלית, וגם האמצעים הם אותם אמצעים – הסרת רקמות עור עודפות, שאיבת שומן אם יש בכך צורך, הסטת הטבור למקום האידיאלי עבורו והידוק שרירי הבטן. ההבדל הוא בהיקף הפעולות המבוצעות. בסוג הראשון של מתיחות הבטן זוכים לעיצוב מחדש גם אזור הערווה, הישבן, הירכיים הצידיות וצידי האגן. ניתוח מתיחה חלקי מתמקד בבטן התחתונה ובמותניים, אם כי בכל מקרה ההבחנה אינה חד-משמעית ולכל אדם מתוכנן הליך ייעודי עבורו.

ההכנות לקראת ניתוח למתיחת בטן

לאחר מפגש הייעוץ שמאפשר לכירורגית הפלסטית לתכנן את ההליך האופטימלי וכאמור להתייחס גם לנושא הציפיות ולפן הרגשי, מתבצעות בדיקות רפואיות. ביניהן: ספירת דם, תפקודי כרישה, כימיה בדם וגם א.ק.ג ו/או צילום חזה. במקרה של מחלות רקע, יידרש גם אישור של מומחה בתחום הרלוונטי – למשל קרדיולוג אם ישנן בעיות לב מסוימות. אם ידוע על בקע או שישנו חשד לכך, נדרש גם US בטן.

על-מנת לאפשר לגוף להחלים באופן מיטבי יש להפסיק לעשן לפחות 3 שבועות לפני מועד הניתוח. גם לאחר המתיחה עצמה אי אפשר לעשן בזמן ההחלמה, שכן החומרים המזיקים שבסיגריות פוגעים בהובלת החמצן לתאי הגוף ועלולים לגרום להצטלקות קשה. כמו כן יש להפסיק להשתמש בתרופות או בתוספים מדללי דם, לאחר קבלת ייעוץ ספציפי מרופא המשפחה.

איך מתבצע ניתוח מתיחת בטן?

מתיחת בטן מתבצעת תחת הרדמה מלאה ואורכת בין שעתיים ל-4, בהתאם להיקף הפעולות הנדרש. החתך שדרכו מבוצעות הפעולות השונות הוא לרוחב הבטן, בחלק התחתון שלה, כך שהצלקת תהיה מוסתרת מתחת לקו התחתונים או בגד הים. רקמות העור מורמות אל מעל לשרירים ואלה העודפות מוסרות. שאיבות שומן באזורים שסומנו מראש מאפשרות להצר היקפים ולחטב את הגוף. שרירי הבטן מקורבים אלה לאלה, אם ישנם בקעים הם יטופלו גם כן, וכאמור הטבור יוסט למיקום גבוה יותר כדי להשלים את המראה המחמיא ביותר האפשרי.

במקרה של מתיחת בטן היקפית, הסרת רקמות העור המיותרות ושאיבת השומן יתבצעו גם בחלק האחורי של הגוף, ובהתאם החתך יהיה היקפי (360 מעלות).

החלמה בעקבות מתיחת הבטן

בדרך כלל לאחר ניתוח למתיחת הבטן יישארו המטופלים באשפוז למשך כיממה. גם לאחר החזרה הביתה יש להשתמש בחגורת בטן או מחוך כדי לתמוך בפעולות שבוצעו. כמו כן נשארים בגוף נקזים שתפקידם הוא למנוע נפיחות רבה מדי. מומלץ למרות אי הנוחות והכאב המסוים לא לשכב במיטה כל הזמן אלא לנסות להתהלך – כך שההחלמה תהיה טובה יותר. לאחר כשבועיים ניתן לחזור לעבודה, ולאחר שבועיים נוספים גם לפעילות גופנית אינטנסיבית.

את תוצאות מתיחת הבטן ניתן להתחיל לראות כשהנפיחות מתפוגגת, כלומר כ-3 שבועות אחרי הניתוח. השינוי מושלם תוך מספר חודשים, בהתאם למאפיינים הספציפיים של ההליך – והוא משמעותי במיוחד. התועלת היא כאמור לא “רק” פיזית אלא באה לידי ביטוי גם בדימוי עצמי טוב יותר ובחיים עם ביטחון ונחת.

אולי יעניין אתכם גם: