טיפול באקנה

תקראו להם פצעונים, פצעי בגרות, חצ'קונים או בעברית תקינה חטטת, דבר אחד בטוח בקשר לאויב הגדול של בני הנוער (אבל לא רק) – אף אחד לא רוצה בהם. במאמר הבא נצלול אל פרטי התופעה המטרידה, נברר מה הם הגורמים להופעתה ומה הם דרכי הטיפול בה, כולל טכנולוגיה חדשנית ויעילה במיוחד.

אקנה, או חטטת בעברית, היא בעיה שכיחה בקרב בני נוער ומתבגרים ונפוצה בגילים 11-23, אך אל תופתעו אם תגלו את אותם פצעונים מרגיזים גם בשלבים מאוחרים יותר של החיים.

האקנה היא תופעה שההשלכות שלה יכולות להיות לעיתים רחבות יותר מהבעיה הרפואית עצמה, בני נוער רבים סובלים מאותם פצעונים שמכסים את הפנים, את הגב או אזורים אחרים בגוף, מה שגורם ללא מעט בושה, הסתגרות ומבוכה בקרב אותם בני נוער הסובלים מכך. טיפול באקנה יכול להיות יעיל ולעזור לכל אחד ואחת להיראות אחרת, לצבור בטחון ולהתגבר על התקופה המוכרת.

מה זה אקנה?

אקנה היא למעשה מחלה דלקתית. דלקת אשר מתפתחת בזקיק השערה ובבלוטות החלב, ייצור יתר של חלב מאותן בלוטות, בנוסף לייצור יתר של שכבות תאים בתוך הזקיק גורמים לפקק בראש הזקיק – כתוצאה מאותו פקק, נוצר מצבור של חלב חסום אשר מהווה קרקע פורייה לדלקת חיידקית.

אותם פצעונים שמופיעים על העור ויכולים להיות בעלי ראש לבן או בעלי ראש שחור (מה שנקרא 'שחורים'), הם התוצאה של אותה דלקת חיידקית שהתפתחה בזקיקי השיער.

מה הן הסיבות להופעת האקנה?

האקנה אשר יכול להופיע בעיקר באזור הפנים יכול בנוסף גם להופיע באזורים אחרים בגוף כמו למשל בגב, בכתפיים, באזור החזה, בישבן ועוד.

יש לא מעט סיבות שבגינן מופיע האקנה, התופעה המרכזית לאקנה, בעיקר מהסוג של גיל ההתבגרות, הוא ההורמונים שמשתוללים באותה התקופה, אך יש מספר סיבות נוספות לתופעה וביניהן:

  • גנטיקה
  • מתח נפשי ולחץ
  • הפרעה במבנה העור
  • זיהום
  • קילוף לא תקין של תאי העור החיצוניים
  • הפרעה הורמונלית (בעיקר הורמוני מין זכריים, שנמצאים גם אצל נשים)

סוגי האקנה השונים

ישנם מספר סוגים שונים של נגעי אקנה, רובם עלולים להיות דלקתיים אך יש גם כאלה שאינם דלקתיים. הנה כנה מהסוגים הנפוצים:

קומדון – בדרך כלל מופיע כפצעון בודד. יש שני סוגים של הופעת הקומדון – הראשון בעל ראש שחור, מה שמצביע על כך שהפצע פתוח ונחשף לחמצן. פצע בעל ראש לבן יעיד על פצע סגור שאינו חשוף לחמצן. 

פפולה – כאשר הפצעון נשאר רק בעל ראש אדום ואינו מוגלתי.

פוסטולה – או מוגלית. כאשר הפצעון מפתח גם זיהום חיידקי והוא הופך למודלק בנוסף למוגלתי.

פצעונים עמוקים שאינם מטופלים, או שמטופלים בדרך לא נכונה, עלולים להפוך עם הזמן לצלקות על העור ולהוביל לפוסט אקנה.

טיפול באקנה

הדבר החשוב ביותר בטיפול באקנה, הוא לפנות לטיפול מקצועי ולא לנסות לטפל בהם בעצמך, בטח שלא 'לפוצץ' אותם – זו פעולה לא מומלצת שעלולה לגרום לפצעים וצלקות. דרכי הטיפול באקנה הם רבים ומשתנים בהתאם למצב האקנה וחומרתו אצל המטופל, הסיבות להופעתו והמצב הרפואי הכללי של המטופל. בין הטיפולים הנפוצים באקנה ניתן למצוא בין היתר:

  • טיפול תרופתי בכדורים שנוטלים דרך הפה
  • טיפול בתכשירי קוסמטיקה שונים וייעודיים
  • טיפול אנטיביוטי (במקרה של דלקת ולזמן מוגבל)
  • ניקוי העור על ידי תכשירים שונים

ועוד.

טכניקת הטיפול החדשנית באקנה

אחד הטיפולים היעלים והחדשניים ביותר לטיפול באקנה ובצלקות שמופיעות בעקבותיו, הוא מכשיר ה-ADVATX. מדובר בפלטפורמת לייזר חדשנית שמשלבת שני אורכי גל ומיועדת לטפל באקנה, כמו במספר רב של בעיות עור אחרות.

ד"ר טלי פרידמן הינה כירורגית פלסטית בכירה, אשר ניהלה את המרפאה לעיצוב הגוף במרכז הרפואי אסף הרופא והקימה את המרכז הבינלאומי לעיצוב הגוף והפנים. הניסיון של ד"ר טלי פרידמן והצוות שלה, בשילוב עם הטכנולוגיות החדשות ביותר שקיימות היום בשוק, הם הסיכוי הטוב ביותר שלכם להיפטר מהאקנה אחת ולתמיד.